Monday, May 31, 2010

# Bukan untuk di jual ya...


Gaun nie sesuai untuk si kecil berusia 3 - 4 tahun la. kak ina tak jual cuma beritahu aja..hehehe











My model !!! suka sesangat dia !





Saturday, May 29, 2010

# Gempar!! bertudung tapi tak berbaju (30sx)














He! he! he!...

# Stress ke?...cuba nie...

kalau dah stress atau mengantuk sangat .. 
amik masa 7 minit untuk buat
 
senaman ringan ini..
 

ikut la arahan betul2...
 


ni ala taichi sikit la... 
sebagai intro dan warming up..
 



tiru la macam ni...
 
untuk melegakan bahu dan leher..
 



wa..wa.. aaa
 


gerak kekanan kemudian ke kiri..
 



gerak ke kiri kemudian ke kanan
 


ikut je ler... jangan terpusing kepala udah la..
 



tepuk kuat kuat kat dahi..
 
ni untuk hilang mengantuk..
 


dah tu buat gerakan tangan dan badan...
 
buat macam happy aje.. 




kemudian goyang2 kaki dan badan sikit...
 
buat macam takde masaalah...
 



buat secara aggresive  pula...
 
jangan peduli apa orang lain kata..
 



hilangkan semua stress...
 


pusingkan kepala...
 



tengok muka kat cermin
 
sambil goyang2.. lawa tak...
 



akhir sekali
 
buat joget kucing...
 

kalau tak hilang juga 
ambil bantal kecik gi tidur
 


# Differences Between Love And Like


In front of the person you love, your heart beats faster. But in front of
the person you like, you get happy.

In front of person you love, winter seems like spring. But in front of the
person you like, winter is just a beautiful winter. 

If you look into the eyes of the one you love, you blush. But if you look
into the eyes of the one you like, you smile. 

In front of the person you love, you can’t say everything on your mind. In
front of the person you like, you can. 

In front of the person you love, you tend to get shy. In font of the person
you like, you can show you own self. 

The person you love comes into you mind every 2 minutes. You can’t look
straight into the eyes of the one you love. But you can always smile into
the eyes of the one you like. 

When the one you love is crying, you cry with them. But when the one you
like is crying, you end up comforting. 

The feeling of love starts for the eye. And the feeling of like starts for
the ear. 


# Mee Rebus

bahan bahan

500gm mee kuning ( di celur )

untuk kuah
500gm keledek di rebus dan di mesin halus
1 senduk cili kering yang telah di mesin
5 sudu besar serbuk kari 
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
sekeping ikan kurau masin di goreng dan di kisar
300gm udang basah di mesin juga
tahu digoreng dan dipotong kecil
gula, garam

sayur ulam :
taugeh, limau kasturi, daun sup, telur rebus, cili jeruk dan bawang goreng




cara membuat kuah
1- mesin semua bahan. Tumis cili kering, bawang, bawang putih dan udang kering .
2- masukkan udang basah, ikan masin yang telah di kisar tadi.
3- dah naik bau , masukkan keledek , tambah air anggaran kepekatan yang kita hendak.
4- perisakan dgn gula dan garam.
5- bila kuah sudah mengelegak, makanlah bersma mee yang telah di celur tadi.



Friday, May 28, 2010

# Something to share about kiwi

From my friend

KIWI juice - for dengue fever

 

 this message may save lives, 
 
On whether how effective it may be, no harm in trying it rather than to leave it to chance.
 

Something to share… 
  
My husband and I just recover from dengue…….my husband symptom is a bit different from me……husband dengue symptom….high fever, shivering, nausea, rashes, body pain… while my symptom …high fever, vomit, shivering, body pain and bad rashes……  the biggest different is my platlet did not drastically drop but my husband platlet drop until 18 and doc do platlet transfusion… 
…all advise from fren & family I try to help increase my husband platlet…..crab soup and etc but its not work  (maybe not suitable for him) until one day one of nurses told us to drink kiwi juice….since both of us admitted …difficult for us to get kiwi juice…luckily during dinner time…the hospital serve kiwi juice for my husband and slice of kiwi fruit for me…..the next day….my hubby platlet increase to 82 and my platlet increase from 150 to 169….and the doc allow us to discharged…..actually I’m not really well…the next 2 days I do blood test again and my platlet drop again to 141……the doc quite surprise and told me if I still feel weak, she want me to admit again…..my husband bought for me kiwi juice and force me to drink….luckily after 2 days my platlet increase to 300…. 
  
Another fresh story…my husband’s aunty also infected with dengue fever….her platlet drop to 76….i bought for her kiwi juice and the next day ..her platlet increase to 170…..and doc allow her to discharge…. 
  
The reason of this email is  to share the miracle of KIWI juice ……pls share this email with fren who has being infected with dengue fever…..especially kids…




Wednesday, May 26, 2010

# sulam riben pada baju nana
























# Kebahagiaan dalam perpisahan- shahir af8

kak ina suka sesangatlah lagu shahir AF8 nie...layannnn



Liriknya

Tak perlu ucapkan sepatah kata

Kerana lantang terbaca dari muka

Kau dan aku sudah tiada keserasian di jiwa

Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi

Betulkan kesilapan perhubungan ini

Bila setiap perbincangan menjadi perbalahan

Manakah agaknya cinta kasih?

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum

Bunga yang layu pada musim luruh

Yang dulunya mekar disinar suria

Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata

Semakin lama semakin rekah

Menimbulkan tanya apa mungkin kita

Temu kebahagiaan dalam perpisahan

Tiap titis airmata kau tangiskan

Ku dah cukup menampung selautan

Begitu lama ku pendam tapi hanya berdiam

Kerana cuba menafi realiti

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum

Bunga yang layu pada musim luruh

Yang dulunya mekar disinar suria

Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata

Semakin lama semakin rekah

Menimbulkan tanya apa mungkin kita

Temu kebahagiaan dalam perpisahan





Monday, May 24, 2010

# Kek Nenas Terbalik


Wah ! nama kek macam best aja ek?..hehehe..
Apa-apa pun jom cuba kek yang simple nie ..







Resepinya:

1 tin nenas yang bulat-bulat
1/2cawan sirap nenas ( ambil dari dalam tin tadi )
sedikit ceri merah dan hijau
250gm mentega
2 cawan tepung naik sendiri
1 3/4 cawan gula castor
5 biji telur ( asingkan putih dan kuningnya )
1/2 sudu besar ovallate

Cara membuatnya :
1- susun nenas yang bulat-bulat tu dalam loyang. Boleh juga gunakan loyang empat segi atau bulat. Masukkan ceri merah dan hijau berselang seli.
2- pukul 1 cawan gula dengan putih telur. Pukul sampai putih telur pekat ( meringue )
3- Pukul mentega dengan 3/4 gula kastor sampai kembang.  masukkan kuning telur satu persatu.
4- masukkan 1 cawan tepung naik sendiri diikuti 1/2 cawan sirap nenas tadi. Akhirkan dengan  1 cawan tepung.
5- Masukkan putih telur . Gaul hingga sebati
6- Bakar pada kepanasan 170'c selama 45min

selamat mencuba :)

 
dari..

Thursday, May 20, 2010

# Kisah temuduga satu soalan...

Seorang CEO ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Dari beribu 
> permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya. 
> Bagaimanapun beliau tidak dapat memilih antara keempat-empat orang calon tersebut, 
> lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga (beliau tidak sekaya 
> Donald Trump untuk menganjurkan temuduga seperti The Apprentice). 
> Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula 
> berkata, 
> "Saya ada satu soalan yang mungkin memberi jawapan berbeza, calon yang 
> memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini" 

> Soalannya adalah: "Apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?", 
> tanya CEO tersebut. 

> Calon pertama berkata, 

> "FIKIRAN, kerana kadang ianya datang sendiri tanpa kita sedari" 

> "Bagus, satu jawapan yang baik", kata CEO tadi. 

> "Kamu pula?", tanya nya kepada calon kedua. 

> "KELIP MATA, kerana tanpa kita sedari, sebelum sempat kita buat apa pun, 
> mata kita dah berkelip", jawab calon kedua. 

> "Satu jawapan yang sangat baik, lagipun perumpamaan melayu pun ada sebut 
> SEKELIP MATA melambangkan kepantasan", kata CEO itu. 


> "Bagaimana kamu pula?", tanya CEO kepada calon ketiga. 

> "Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan 
> tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas,jawab calon ketiga. 


"Jawapan yang terhebat setakat ni. Bagaimana pula dengan kamu?" 

> CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon 
> ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan 

yang sangat bagus sebentar tadi. 

> "Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa 
> perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT", jawab calon keempat 
> dengan yakin sekali. 

> "Haaa...???? CIRIT-BIRIT ???? Kamu ni tak serius langsung, macamana kamu 
> boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni?", CEO terkejut dengan jawapan 
> calon keempat tadi. 

> "Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa sakit 
> perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau 
> MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah......... ....." 

> Calon keempat diterima menjadi eksekutif baru syarikat 
> berkenaan... ......... .. 

> hehehehehhe. ......... ......... ......... .
 



# Astagfirullah.....

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi..... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. 

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. 

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. 

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. 

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni.. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. 

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya 

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu. 
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. 
Hamba Allah tu kata, 'Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.. Subhanallah sungguh sedap ni.' kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah 

Kalau semua nak tahu 
... 
si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor 
buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. 
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. 
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu. 
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu... Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..
 



Wednesday, May 19, 2010

# Rose kelopak dari satin riben


Kalau hari tu kak ina menggunakan riben yang agak tebal sepertimana yang disertakan dalam kit riben rose pn ann. Kali nie kak ina cuba juga rose yang sama tetapi menggunakan riben satin yang agak lembik. 

Agak leceh jugalah jika hendak di bandingkan dengan riben yang tebal tu. Walau bagaimana pun kak ina suka jugak akan hasilnya..:)



Belum jadi sarung bantal kusyen lagilah, sebab baru siap 1. Masa tak cukup..huhuhu..banyak baju kurung orang yang belum dijahit....





salam mesra selalu :)

#Handphone case dan bantal baby Fiza S'ban

Kali nie kak ina diberi kepercayaan oleh seorang kenalan maya kak ina yang terbaru - Fiza dari seremban. Katanya teringin sangat nak ada HP case RE. Kak ina bernasib baik sebab fiza seorang yang cukup peramah dan simple orangnya. Alhamdulillah Fiza puas hati dengan hasil kerja kak ina. Terimakasih  :)...




size : 4.5" x6"
rm30







saiz: 12" x14"
rm30 + bantal 







salam mesra selalu :)