Tuesday, June 8, 2010

# Jika Itu Qada' Nya ( Akhir )

“ TAHNIAH Ida!, tak sangka ya jadi jugak kau dengan ‘jejaka kayangan’ kau! “ usik Intan bila ku beri sekeping kad jemputan.
“ Ngada-ngada lah aku Intan!, Dah penatlah tanggung rindu, kau tu bila lagi dgn abg Din kau? Jangan lama-lama bertunang…tengok aku bertunang pun tiga bulan aja “ balasku pula.
“ Kau tu dah gatal, sebab tu kau bertunang kejap aja” ejek Intan sambil menjelirkan lidah padaku.
“ Amboiiii sedapnya dia kata aku gatal!. Aku bukan gatal cuma aku aku tak nak kehilangan ‘jejaka kayangan’ aku tu jer” jawap ku sambil ketawa kecil
“ Aku tak lama lagi Ida…Abang aku tahun nie balik lah dari training dia di Jepun tu, aku pun macam kau dah penat tanggung rindu tau ! “
“ Datang tau!, kau pengapit, jangan tak datang pulak!, kain yang aku bagi tu buat baju cepat…kang tak sempat”
“ Iyalah..iyalah, okey 16 May ya?..ok !siap punya baju nie..” jawap Intan sambil menjuihkan bibirnya lalu minta izin untuk beredar.

Dari seorang kawan chat dia menjadi seorang kawan baik. Dari seorang kawan dia menjadi seorang kekasih yang cukup hebat !. Pernah merasai putus cinta dan juga merasai nikmat bercinta. 16 May kami pilih sebagai mematri kisah cinta aku dan dia.

*****

Ku tatap wajah kesayanganku dengan hati penuh syahdu. Sebentuk cincin kini tersarung kemas di jari manisku. Dengan penuh rasa cinta ku kucup tangan ‘jejaka kayangan’ ku dengan penuh kesyukuran. Masih teringang- iang lafaz sebentar tadi:

“ Aku terima nikahnya Rafidah binti Suhairi dengan mas kawinnya rm 22.50, tunai”
“ SAH!”, para empat orang saksi mengesahkan pernikahan kami berwalikan bapaku.

Lafaz takliq dibacakan dihadapanku, aku mendengar penuh syahdu. Dalam hatiku berkata, Inilah suamiku. Inilah insan yang berjaya melemahkan hati kerasku untuk menerima cinta seorang lelaki. Sebuah kucupan penuh syahdu ku terima di dahi ku dengan terlafaznya ikrar takliq Zamri Bin Ahmad menerima aku Rafidah Binti Suhairi sebagai isterinya yang sah. Sebaik sahaja ciuman pertama ku terima, tanpa disedari setitik airmata jatuh di atas tanganku. Ida bahagia abang- bisik hatiku..

“ Tahniah Ida, segak pilihan Ida ya..Zamri ?..nick yang mana nie ?” Tanya Aisyah.
“ Alaa…nick nie Aisyah tak kenal …tapi adalah dulu sama-sama chat dengan kita “ balas ku sambil tersenyum. Menurut abang zam, fotonya tidak pernah diberikan pada sesiapapun selain dari ku.

“ Tahniah Ida, aku tampang bahagia degan pernikahan kau ini. Lepas nie aku jadi auntie lah pulak ya…” Intan mula dengan hobinya mengusik aku.
“ Aku doakan kau juga akan menikmati kebahagian yang aku rasa nie Intan”
“ Insyallah Ida”

*****
Malam itu….

“ Abang, terimakasih kerana memilih Ida sebagai isteri abang, Ida tak sangka setelah banyak dugaan hati yang Ida tanggung ini yang Ida dapat. Syukur sangat”
“ Terimakasih juga buat Ida, kerana sudi menerima abang sebagai suami Ida. Abang akan menjadi suami yang terbaik buat Ida di dunia dan akhirat nanti, Abang nak tembus semua kesalahan abang pada Ida.emmm… “ jawapnya sambil mengucup lembut ubun-ubunku.
“ Abang janji tak akan sakiti hati Ida lagi”
“ Ida pun! “ jawapku sambil mencubit hidungnya.
“ Lepas nie , ida kena rajin masakkan abang ikan sambal goreng, bakarkan kek coklat untuk abang, asam pedas ikan pari and kena suapkan abang tau “
“ Eiii ngada-ngadalah abang nie…tapi Ida akan layan abang macam anak kecil..nak ke macam tu? “ balasku sambil ketawa kecil.
“ Eiiiii….abang lagi suka tau kalau Ida layan abang macam tu” sambil dia melabuhkan kepalanya di ribaanku.
“ nanti kita belajar agama sama-sama ya. Ida jadi murid abang,abang jadi guru Ida, abang akan ajar Ida jadi isteri yang terbaik untuk abang”
“ Boleh abang..Ida pasti akan jadi anak murid yang paling nakal!”
“ Nakal?…”
“ Oooo ada hati nak nakal dengan abang ya…” sambil tangannya melingkar di pinggang ku.
“ Abang nak Ida bahagia dengan abang, Idalah cinta sejati abang tau!. Dulu masa mula-mula jumpa Ida, hati abang berdebar- debar. Nak tahu?..masa tu abang berkata dalam hati abang..Inilah wanita yang aku cari selama ini! “
“ Tipulah!”
“ Betul Ida...pujangga Inggeris ada berkata:
In front of the person you love, your heart beats faster. In front of person you love, winter seems like spring. The feeling of love starts for the eye. Haaa… macam tulah yanga bang rasa masa jumpa Ida tau!””
“ Terharunya Ida…Ida pun sama macama abang tau, masa mula jumpa lunch date dulu. Ida dapat rasakan bahawa abanglah jodoh Ida di dunia ini”
“ Terimakasih ya abang…banyak yang dah kita lalui dan ini baru permulaan episod cinta kita”
“ Baru bermula?” abang kehairanan.
“ Iya…dan kisah cinta kita akan sentiasa baru bermula…hehehehe “
“ Nakalnya isteri abang nie…”
“ Adeh! Sakitlah abag..tarik telinga kita lak?”

“ yang..indahnya kan bila kita memiliki orang yang kita sayang”
“ Iya abang” sambil ku sandarkan kepalaku di dadanya. Dia membelai lembut rambutku dan sekali sekala disinggahi dengan kucupan penuh kasih sayang. Ya Allah..terimakasih..detik hatku. Inilah suami yang aku impikan.
“ Yang , kita belum solat Isyak, yuk jemaah”
“ Yuk”

Malam itu, kami berdua melakukan solat isyak bersama-sama. Abang zam sebagai imam dan aku makmumnya. Selesai solat wajib, aku melakukan sunat syukur , tanda syukurku kepada Allah kerana menemukan aku dengan suamiku. Siapa menyangka laman chat sebagai ruang untuk aku mengenalinya. Merinduinya, menyayanginya dan sekali gus menyintainya sepenuh hati. Aku berdoa semoga hubungan ini akan berkekalan hingga ke akhirat.

Selesai membei salam, aku melihat abang tersenyum manis di birai katil.

“ Akhirnya Ida milik abang kan?, abang bahagia sayang “, bisiknya sambil merangkul pinggangku, sebaik sahaja aku duduk diribaanya.
“ Ida juga bahagia abang, bahagia sangat”, abang janji cari Ida di Mahsyar ya. Ida nak jadi isteri abang kat sini dan kat sana ! “…rengekku.
“ emmmm….iya sayang, abang akan cari Ida sampai dapat! “…balas abang sambil mengigit telingaku.
“ Eeiii …gelilah ..”
“ tidur yuk…lewat malam dah nie. Esok abang kena berus periuk !”
“ Padan muka!” ejek ku..
“ Oooo…ejek kita ya”…sambil menarik badanku rapat dalam pelukkanya. Aku membiarkan abang memelukku erat. Pelukkan yang amat aku rindukan.
“ Emmm….abang nie..”
“ Sayanggggggggggg dia” satu lagi ciuman singgah di pipiku.

“ abang”
“ Iya sayang, ada apa ?”
“ Boleh Ida Tanya?”
“ Tanya ajalah yang..tentang apa tu agaknya?
“ Ida hairanlah abang, macam mana abang tahu saiz jari Ida waktu beli cincin pernikahan kita nie?, sambil aku memutar-mutar cincin pernikahanku di jari manis. Kan abang beli without Ida?”
“ OOO itu yang Ida hairankan?..macam nie…masa abang nak beli tu abang cari cincin yg muat-muat kat jari kelingking kiri abang. Pas tu abang rasa saiz yang salesgirl bagi tu agak longgar. Ingat tak abang pernah pegang jari Ida dulu masa kita jumpa mula-mula untuk lunch?. Haaa... masa tulah abang ikut gerak hati..abang rasa saiz jari Ida mesti kecik lagi..so abang pilih saiz yang Ida pakai sekaranglah…semuanya ikut gerak hati sayang…”
“ Wooiiiii terernya abang!” jeritku kegirangan…
“ Macam tak percaya abang boleh tahu saiz jari Ida tau!”
“ Itulah maknanya cinta abang ikhlas tau …Abang tahu saiz jari Ida tanpa membawa jari Ida sebagai contoh!, kalau tak dah lama jari isteri abang kudung..hehehe” jawap abang dengan gelak kecilnya.

muahhhhhhhhhh…satu ciuman aku berikan di pipi kanan suamiku dan satu lagi ciuman di pipi kirinya.
“ Cium aja ke?”
“ alaa abang nie”

Aku mengesel-geselkan hidungku dengan hidungnya. Malam itu aku lena di dalam pelukan seorang suami yang amat aku cintai. Lelaki yang mengajar aku erti cinta sejati. Lelaki yang memberi aku perbezaan antara suka dan cinta. Lelaki yang mengajar aku erti derita dan lelaki itu jugalah yang mengajar aku erti bahagia. Perpisahan sementara yang terjadi besar hikmahnya. Di situ kami tahu bahawa antara kami tak mampu berpisah. Aku adalah tulang rusuknya yang kiri.

Semuanya bermula dari satu perkataan – RINDU



alhamdulillah..selesai satu kisah cinta....


No comments:

Post a Comment