Friday, June 4, 2010

# Layan cerpen dulu ya : Jika itu Qada' Nya( Part 4 )

Di ruang chat aku bertemu aisyah.“ Aisyah, pas nie Ida dah tak masuk room lagilah, dah boring! “ beritahu ku pada Aisyah pada suatu hari.
“ kenapa Ida? , ada masalah ke?”
“ tak ada pun, Cuma hati ini dah tak berapa seronok. Ida pun dah ada Aisyah. Cukuplah” jelas aku pada aisyah.
“ Kita sembang di Yahoo Massenger aja ya”
“ Boleh jugak, saya pun macam awak jugak, dah malas dah nak sembang lagi kat room tu, saya pun dah ada awak, k, nanti kita jumpa di YM ya” , jawap Aisyah dengan nada gembira.

Akhirnya aku dan Aisyah tak lagi menjadi penunggu di room itu. Dan yang penting, hati ini tak lagi cemburu melihat nick zam bercanda ria dengan chaters lain. Di Yahoo Massenger , aku add juga id zam, mungkin sekali sekala boleh di tegur di tanya khabar. 

Dalam diam aku mulai merindui seseorang. Ah! Hati..mana mungkin ini terjadi!. Aku cuba menepis perasaan ini dengan menyibukkan diri. Berbual dengan Aisyah memang menyeronokkan. Ada sahaja topik yang kami bualkan. Pernah juga ku lihat ‘zam online tetapi aku tak pernah ditegur. ‘Biarlah” , bisik hati ku. Mungkin dia online sebab nak jumpa kawan-kawan dia yang lain, pujuk hatiku lagi. “Kenapa aku tak nak mulakan?. Malulah pulak, orang perempuan nak tegur dulu” hati aku berkata sendirian. Begitulah aku tiap hari. Menunggu dan memerhati.

Kadang-kadang aku menjenguk juga ke laman chat yang menemukan aku dan Aisyah. Laman chat yang memperkenalkan aku erti rindu. Namun, bila mana aku jenguk sahaja, pasti yang ku lihat usik mengusik ‘jejaka kayangan’ aku dengan seorang chatter kesayangannya. Yang aku cari waktu itu hanyalah kata-kata hikmah yang pasti ada dia coretkan. Membacanya pun cukuplah untuk meredakan arus rindu yang semakin kuat membasahi hati.

“ Hai , Ida..lama tak nampak ! ke mana? “ sapa abang veteren
“ tak ke mana-mana abang…kerja banyaklah, tu yang tak sempat tu nak merewang kata sini “
“ Kenapa tak datang hari gath ?, tak sudi ke nak kenal dengan abang? “ usik abang vet
“ Ishk!, tak ada maknanyalah abang nie. Malam tu famili datang dari kampung, tu yang tak boleh join tu”
“ Ohhh….”
“ Oklah ya abang vet, Ida kejap aja nie. Quit dulu ya “
“ Okey Ida, jumpa lagi”

Naz: “ Hi, boleh saya kenal awak? , lama dah saya perhatikan awak“ satu mesej masuk di personal massage aku.
Ida: “ emmm….sori ya, saya dah nak keluar …jumpa lagi “

Pantas aku log out dari laman tersebut. Malas untuk menjalin apa-apa hubungan dengan seseorang . Kerna hati dah terpikat kat ‘jejaka kayangan “. Tak tahulah kenapa hati ini susa sangat nak menerima sapaan lelaki lain dalam personal massage ku itu. 


*****

Lamanya aku tak open email, mesti dah pecah inbox agaknya. Aku memang malas bab-bab email nie. Baca rajin, jawap malas. Itulah aku. Hah! Betul ke nie? . Rasa handak sahaja aku menjerit pada Intan yang sedang buat fotokopi di hujung opis yang aku terima email dari ‘dia’!. Tiba-tiba rentak jantungku menjadi cukup pantas, tangan aku gementar. Bukan aku tak biasa menerima email sebelum ini tapi email dari ‘abang zam’ cukup untuk membuat aku menjadi nervous. Dengan lafaz bismillah aku open email darinya.

..di dalamnya tertulis :

Makasih Ida yang budiman atas kiriman artikel2 yang berharga itu......semuanya itu akan dibayar oleh Allah disana kelak. 

Ingatilah Allah sepanjang masa kerana Allah tidak pernah lupa pada hamba2Nya walau sedetik. Setiap detik kita dibekalkan udara, air, cahaya dan makanan oleh Allah. 

Allah sangat gembira jika hamba2Nya ingat padaNya sehinggakan Dia berbangga dgn para malaikat Nya sekelian. Terimakasih. Hantarlah lagi jika tiada keberatan.


Ya Allah…bahagianya hati ini hanya allah yang tahu. Rupa-rupanya email ku di baca juga. Alhamdulillah.

Kesombongan aku makan diri . Perasaan yang pelik ini ku pendam seorang diri. Takut benar aku kalau-kalau Intan mengetahui situasi aku sekarang. Mahu aku diperli lagi!. Sejak email pertama itu, aku akan pastikan namanya juga termasuk dalam senarai email yang ku hantar. Namun dalam hati tiada mengharap balasan kerana aku sedar siapalah aku.

Aktiviti aku di YM macam biasa. Aku dan aisyah saling bertukar-tukar cerita tentang hobi kami yang kebanyakkannya sama. Aku suka makan, aisyah suka masak. Bestkan?. Hari ini, sedang leka berchating dengan aisyah mengenai pertemuan pertama yang hendak di rancang, tiba-tiba YM aku berkelip-kelip : 
“ Assalamualaikum” , tertera perkataan pertama di skrin YM ku. Zam?..bisik hatiku.
“ Waalaikumsalam, pagi-pagi lipat gebar…apa khabar?” jawapku selamba.
“ Wah! Berpantun lak dia ya…daki gunung daik, saya khabar baik! “ jawap zam dengan selamba.
“ smile.gif “ hanya icon smile yang aku balas. Dalam hatiku berbunga-bunga. Boleh tahan gak zam nie kataku. Aku sebenarnya memang suka berpantun. Jika aku dalam keadaan yang tidak menyenangkan pasti pantunlah cara penyelesaiannya. 

“ Lama tak nampak di room, ke mana? “ Tanyanya lagi.
“ Tak kemana-mana, saja di YM sahaja dengan aisyah “ balas ku jujur. Dalam hati tertanya-tanya juga, dia cari aku ke kat room?. Emm…entahlah, mungkin dia saja Tanya begitu.

Bicara di YM hanya sekitar soal agama semata-mata. Sedikit soal keluarga sekadar mengetahui latar belakang. Sumpah! Aku tak pernah terasa ingin untuk tahu lebih tentang dirinya dari itu. Aku menghormati dia sebagai seorang insan yang cukup sempurna. Sedang elok berbual, tiba-tiba zam senyap. Aku yang sambil-sambil chat dengan Aisyah kehairanan. Tanpa disedari, aku bertanya pada Aisyah. 
“ tadi ida nampak zam, tetiba ilang pulak” Tanya ku pada aisyah.
“ biasalah dia tu ida, kalau nick Azi online aja, dia mesti menyelam berdua tu” beritahu aisyah dengan icon*smile* nya.

Bila mendengar sahaja nama Azi, berderau darah aku. Azi???… “ Oo….begitu ke?, dah ada seseorang rupanya ‘, detik hatiku. Emmm makwe dia agaknya! Teka hatiku. Jari-jemari terasa lemah. Orang ku puja rupa-rupanya sudah berpunya. Perasaan aku ketika itu?. Tentulah kecewa teramat. Tapi kenapa aku nak rasa kecewa?. Mengenali dia hanya melalui nick, berjumpa tidak sekali, malah berbual baru sekejapan. Aku cuba buang perasaan gila aku nie jauh-jauh. Aku doakan insan yang aku sanjung itu bahagia dengan Azinya. 

No comments:

Post a Comment