Saturday, June 5, 2010

#Layan cerpen dulu ya: Jika Itu Qada' Nya ( Part 7 )

Seperti kata pujangga, hidup kena diteruskan juga. Allah yang mengatur tiap apa jua ketentuan untuk makhluknya. Aku redha. Kesedihan yang aku hadapi tidak aku suarakan pada Intan. Aku tak mahu ditertawakan. Biarlah kehilangan ini hanya aku yang tahu. 
Bak kata pujangga HAMKA: Bahawasanya seseorang memburu cinta adalah laksana memburu kijang di rimba belantara. Bertambah diburu bertambah jauh dia lari. Akhirnya tersesat dalam rimba, tak bisa pulang.. Lalu aku mengambil langkah mudah, membiarkan apa sahaja yang berlaku kerana aku tahu mungkin itu qada dan qadarku.

“ Ida, Kau nie diam aja sekarang?. Kenapa? Aku ada buat salah ke? , risau betul aku tengok!“ Tanya Intan suatu hari. 
“ Tak adalah Intan, saja tak ada mood” , balasku.
“ Okeylah kalau gitu, aku buat kerja dululah ya. Kalau ada apa-apa kau beritahu aku, kau datang kat aku ya. Aku kan kawan kau” kata Intan sebelum pergi.
“ iya lah yanggggg…” kata ku sambil tersenyum tawar. Intan memang kawan yang baik. Setiap perubahan aku pasti dapat di kesan.

Sebulan berlalu tanpa abang zam. Aku mulai lali dengan rindu yang tiada berpenghuni. Dengan rindu itulah , aku menjadi semakin rapat denga Allah swt. Setiap tengah malam, aku akan bangun mengerjakan solat tahajud. Aku lakukan juga solat hajat. Aku berdoa pada Allah agar aku di berikan kekuatan menghadapi situasi aku sekarang. Hanya Allah tempat aku mengadu. Dari Allah aku ditemukan dengan Abang Zam, dan Allah jugalah yang menggerakkan hatinya untuk meninggalkan aku. Doaku untuknya tak pernah aku lupakan. Aku hidup dengan kenangan bersama abang zam. Abang zam selalu mengingatkan aku dahulu, kalau kita dalam keadaan sedih jangan lupa baca Quran, baca Yassin. Insyallah hati kita akan tenang. Dan itulah yang aku lakukan tiap hari. 


Kesepian, kesunyian yang tercipta mengingatkan aku kepada seseorang yang pernah hadir dalam hidupku sebelum abang zam berjaya memecahkan tembok kedegilanku. Insan istimewa itu telah lama meninggalkan aku untuk menemui Kekasihnya. Kami tak sempat untuk menyatukan cinta yang sedang kembang mekar. Dia pergi selepas menderita sakit yang tidak dapat di kesan dengan perubatan moden. Dua tahun menjalin kasih, cintaku direntap bagai kilat,pabila aku menerima khabar dari abang angkatnya, yang dia telah pergi meninggalkan semua cintanya untuk ku. 

Kerana kehilangan dialah..aku menjadi seorang wanita yang terlalu memilih. Aku bertekad, jika aku tidak dapat menjumpai lelaki yang sebaik arwah tunanganku, maka relalah aku hidup sendirian. Keistimewaan yang ada pada anbang zamlah yang membuat tembok kedegilanku selama ini ranap!. Aku mengalah dengan ketentuan Illahi. Tapi kini….sepi itu muncul lagi..malah lebih sepi dari dahulu. Sepi dahulu aku di tinggalkan oleh ajalnya. Sepi ini ..aku ditinggalkan dek kerana keadaan. Ahhhhh….sunyinya hati…sepinya jiwa….resahnya rasa…


Jika dahulu, setiap pagi aku akan terima sms darinya, kini semua itu tiada lagi. Sunyi sesunyinya hidup aku sekarang. “ Kalau nanti Ida teringatkan abang, zikir tau!” pesannya lagi. Iya abang..itulah yang Ida lakukan sekarang. Terlalu banyak yang abang ajarkan Ida. Saat ini Ida terlalu lemah tetapi berkat ajaran Islam jugalah yang menguatkan semangatku. “Ya Allah, kiranya inilah hikmah di sebalik tiap kejadian ya?, mungkin waktu aku berkawan dengan abang zam aku lalai. Kiranya Engkau Maha Penyayang. Ini rupanya yang Engkau hendak, mendekati-Mu semula “, senyum ku suatu hari setelah selesai solat. Alhamdulillah…kini ku tahu apa yang Allah aturkan padaku.

Di saat kesunyian ini aku teringat kembali ke laman chat yang pernah menemukan aku dengan abang zam. Lama benar tidak akau jenguk. 
“ Nak masuk sekejaplah, boleh jugak hiburkan hati, jumpa kawan-kawan lama yang dah lama aku tak sembang” desis hatiku. Pantas sahaja aku log in ke laman itu.

“ Assalamualikum semua…”
“ Waalaikumsalam Ida..amboi…amboi lamanya menghilang!” sergah beberapa orang chaters yang pernah mengenaliku seperti abang vet, nenek, wawa dan ayu.
“ Tak ada mana ilangnya…banyak kerja arr..semuanya sihat ke? “ balasku mesra.
“ Ingatkan dah lupa kat Ida” sambungku lagi.
“ Ida aja yang lupakan kita orang “ kata abang veteren.
“ Mana ada abang nie…nie sebab rindulah masuk balik nie “ bohong ku agar ketiadaan aku dahulu boleh dimaafkan .

Naz: Assalamalaikum Ida. Lamanya awak merajuk. Awak marah ke bila saya tegur awk dulu? . –
Naz (?)- aku cuba mengingat semula siapa Naz?
Ida: siapa nie?..Ida rasa Ida tak pernah chat dengan awakkan?.
Naz: Memang tak pernah. Sekali dahulu ada saya pm awak tapi awak dah nak keluar. Kali nie saya tak izinkan awak keluar sebelum kita puas sembang!”


Dalam hati ku merengus..eiii tah apa-apa mamat nie, nak paksa-paksa pulak orang sembang dengan dia. Untuk menjaga hatinya aku menjawap:

Ida: Laa sampai gitu sekali ke?. Kenapa nak kawan sangat dengan Ida?
Naz: Sebelum saya cakap panjang-panjang, terlanjur awak dah ada kat sini. Saya nak awak tahu, dah lama saya admire kat awak.Saya harap awak tak marah dengan pengakuan saya ya. kali nie saya tak akan benarkan awak ilang lagi.
Ida: Mengarut betullah awak nie. Kenal tidak, tengok tidak nak admire!
Naz: sebab tu saya nak kenal awaklah nie.

Lama juga aku berpm dengan Naz. Kata orang , tak ada rotan, akar pun berguna juga. Aku dan Naz semakin rancak berbual. Dan hampir setiap hari juglah aku dan naz akan berjumpa di laman ini. Aku merasakan naz juga baik seperti abang zam. 
“ Ida, saya rasa macam dah sayang kat awak gitu”
“ Eiii janganlah awak..tolonglah”
“ Kenapa?”
“ tak ada apa..saya tak sukalah awk cakap macam tu!”, dalam hati aku, aku merasakan aku dah tak boleh menerima cinta lelaki lain selain dari cinta abang zam!.
“ Maafkan saya ya awak”
“ Beri saya peluang Ida. Saya janji akan sayang awak , kita jumpa yuk !”
“ Cepatnya nak jumpa?” emmm aku dengan abang zam pun tak pernah jumpa, nie dengan dia nakjumpa-jumpa pulak, gerutu hatiku.
“ eerrr…tak naklah..terimakasih sajalah “
“ Ida dah ada seseorang ya?ku merasakan ada nada kesayuan dalam pertanyaannya.
“ Dulu ada, sekarang dah tak ada, tapi macam ada” balasku.
“ Peliklah jawapan awak..boleh jelaskan?”
“ Emm..tak payahlah awak nak tau..oklah ya, ida ada kerja nie…quit dulu ,bye“.


Hanya itulah cara yang terbaik untuk aku mengelak dari menjawap tiap persoalan yang diutarakan oleh Naz padaku. Aku tak mahu memberi dia harapan. Aku tak mahu mengkhianait ikrar ku untuk tidak berhenti dari menyintai abang zam. Gilakah aku?. Biarlah asal aku bahagia. Ini jalan yang aku pilih maka aku kena tabah. Itu janjiku.


No comments:

Post a Comment