Saturday, June 5, 2010

# Layan cerpen dulu ya: Jika Itu Qada'Nya ( Part 6 )

Tiba-tiba, YM berkelip-kelip!. Abang Zam!….Serangkap pantun pembuka tirai:

“ Assalamualaikum Ida, 

Tanam padi tidak menjadi
Angkara perosak yang menganas
Apalah malang nasib diri
Gelora di jiwa semakin menjadi
Ibadat hamba di takuti terjejas
Ikutkan hati nak undur diri !


Oh tuhan!, dugaan apakah ini?, mengapakah kehadiran aku di kata menjejas ibadat?. Apa yang dah aku perbuat?. Aku terpana dengan pantun yang di beri. Inikah yang perlu aku terima?. Ya Allah, jika dahulu percintaanku bersaksikan oleh-Mu, maka jika kerana Mu juga aku mesti menerima kehilangan dia, aku pasrah. Dalam keadaan kebingungan aku cuba juga menjawap pantun abang. Pada dia ku nyatakan..

Pergi terengganu sotong di candat
tangsi di gigit dengan gigi
jika dah sampai jejas ibadat
relalah saya di usir pergi..


“ Ida, abang terpaksa lakukan ini ida. Abang sayangkan Ida lebih dari nyawa abang tapi abang terpaksa Ida. Solat abang, kerja abang menjadi tidak selancar dahulu Ida. Abang kena pergi buat sementara. Abang tidak mahu Ida hubungi abang buat sementara. Bolehkan?” pintanya.

Apa lagi yang mampu aku buat?. Sekadar mengangguk perlahan menangis di dalam hati, walau tindakkan aku itu tidak dapat dilihat olehnya. Bagai tidak percaya. Kebahagian yang aku sedang renangi tiba-tiba tenggelam perlahan-lahan ke dasar hati. Aku sedang membenarkan diriku kehilangan kasih dan sayang, kehilangan rindu yang paling aku cintai. Jika dahulu rindu itulah peneman nafasku siang dan malam, Rindu itulah yang memberikan aku semangat. Kini apa yang rindu itu tinggalkan untukku? Apa?

“ Abang, jika itu yang abang hendak dari Ida, Ida akan lakukan abang. Jika itu pengorbanan yang abang perlukan, Ida izinkan abang lupakan Ida. Anggaplah Ida tidak pernah wujud dalam hidup abang. Pertemuan kita adalah dengan izin allah dan jika kerana allah juga abang mohon dilepaskan, Ida akur. Carilah ketenangan yang telah hilang. Carilah kedamaian yang abang rasa dirobek dengan kehadiran Ida dalam hidup abang. Jangan kesali apa yang berlaku kerana ini semua perjalanan yang telah ditentukan. Ida doakan abang berhasil. Ida bohong kalau Ida kata Ida tak sedih dengan semua ini..tapi Ida redha abang. Assalamualikum abang”. Itulah kata terakhirku pada abang Zam.

Malam itu, di dalam diari kesayanganku..ku luahkan kesedihan hati. Aku ingin khabarkan pada mu diari yang aku kini kehilangan..maka tercoretlah kata-kata ini :

belum pun puas rindu ku kucup
belum pun puas rindu ku dakap
belum pun puas rindu ku genggam
dalam senyum minta di pulangkan !
lalu…
ku atur longlai langkah keluar
sambil menoleh hati berkata
" Hanya rindu yang kau pinjamkan ! "


Masih teriang-iang kata-katanya di cupingku: 
“ Abang minta maaf Ida, bukan maksud abang untuk meninggalkan Ida, mengecewakan Ida. Abang sendiri tak sanggup melihat Ida menangis. Abang terlalu sayangkan Ida! . Abang pernah berkata pada Idakan? Yang abang tidak akan sekali-kali membenarkan Ida pergi dari hidup abang!. Ida sebahagian dari diri abang dan abang sebahagian dari diri Ida. Tapi, abang terpaksa Ida. Bahkan, sekarang ini abang yang melarikan diri dari Ida. Apa yang abang patut buat Ida?. Abang kehilangan khyusuk, kehilangan kasih Allah kerana didalam hati abang hanya teringatkan Ida. Abang minta maaf sekali lagi Ida, Katakanlah pada abang, apakah tindakkan abang ini betul? Benar?. Tolong abang Ida….tapi , jika Ida sendir dah kata begitu, abang buat sekian kalinya berjanji , yang abang akan menghubungi Ida semula. Waalaikumsalam Ida. Insyallah , abang akan hubungi Ida”, dan kata-kata itulah yang terakhir yang aku terima di skrin YM ku dari abang zam.

Walau perbualan itu hanya di skrin YM , namun airmata ini tak dapat aku tahan-tahankan. Sayu dan pilu benar rasa hati ini . Rasa dunia ini gelap gulita. Ya Allah, begini rupanya putus cinta. Begini rasanya kehilangan seseorang yang kita sayang. Dan bagai mengerti keadaan diriku, di radio berkumandang lagu Pramlee ‘ ENGKAU LAKSANA BULAN ‘. Bait-bait liriknya bagai ditujukan padaku saat itu.



Engkau laksana bulan 
Tinggi di atas kayangan 
Hatiku dah kau tawan 
Hidupku tak keruan 

O..o..o O..o.. 
Kau tinggalkan diriku 

Oh! Tuhanku 
Mengapakah 
Kau bezakan hidupku 
Oh! Tuhanku 
Mengapakah 
Manusia begitu 

Mengapa ku di siksa 
Mengapa kita bersua 
Berjumpa dan bercinta 
Tetapi menderita 

O..o..o O..o.. 
Kau tinggalkan diriku 
(Kau cabutlah nyawaku) 

Oh! Tuhanku 
Mengapakah 
Jadi miskin hidupku 
Oh! Tuhanku 
Mengapakah 
Sangat buruk nasibku 



Derai hancur sekeping hati hanya aku sendiri yang rasai. Tangisan hati hanya aku sendiri yang dengari. Rapuh sudah hati nan tipis. Dalam hati mengulang-ulang baris lirik lagu itu :

Mengapa ku di siksa,Mengapa kita bersua, berjumpa dan bercinta, Tetapi menderita….

Sejak itulah, ceriaku hilang, sekali sekala airmata ku seka dari mengalir keluar. Aku cuba mencari kembali kekuatan jiwa yang semakin hilang. Di sejadah inilah aku sering bermonolog sendirian, “Abang, Ida tidak akan pernah berhenti menyintai abang, tidak akan pernah berubah dan tidak akan pernah berganjak walau apapun yang akan berlaku…”. Carilah ketenangan yang abang perlukan. Ida doakan abang sentiasa didalam rahmat Allah” . Ida akan tunggu abang. Setiap kali doa itu aku lafazkan, pasti hati ini akan menjadi terlalu sebak.

Aku cuba membuang semua kenangan indah bersamanya perlahan-lahan. Namum kenangan itu terlalu indah untuk di buang, lalu ku kutip satu persatu. Tiap helaian rinduku padanya ku simpan di peti kenangan. Rindu ku makin lama makin sepi makin sunyi. Seperti pantun lama : 

Buah selasih si buah pauh,
Buat hidangan di waktu pagi,
Orang ku kasih semakin jauh,
Rasa tak mungkin berjumpa lagi.


Hari-hari yang aku lalui sejak ketiadaan abang zam berlalu terlalu lambat. Suaranya, jenakanya, smsnya sentiasa menganggu ketenanganku. Aku pasrah ya allah. Hanya zikir mengganti hiba. Doa untuknya tak pernah putus. Aku akan hidup dalam keindahan yang dia tinggalkan padaku. Darinya ku kenal apa itu CINTA .


No comments:

Post a Comment