Saturday, June 5, 2010

# Layan cerpen dulu ya: Jika itu Qada' Nya ( Part 5 )

Hari demi hari berlalu seperti biasa. YM aku memang sentiasa online. Macam orang tak ada kerja. Dengan bantuan YM lah aku berkomunikasi dengan Intan dan Aisyah. Setidak-tidaknya aku taklah boring sangat. 

Tanpa di duga, talipon office ku berdering. “ringgg….ringggg’ ,tiada lain yang ku fikir..pasti customer !..Hehehe..siapalah yang nak call aku nie. Talipon aku kalau berdering biasanya dari customer atau pun dari kawan-kawan opis aku jer. 

“ Hello, siapa nie?’ jawapku seperti biasa.
“ Hello, saya abang sepupu mawi “ katanya. 
“ Hehehe” aku gelak kecil sambil menjawap “ perasannya! “ sapa nie ku tanya lagi…
“ Zam” , jawapnya garau.
“ Oh tuhan!”..kelu lidah untuk berkata. Terkejut beruk aku di buatnya!.. 
“ Mimpi ke call Ida? “ Tanya ku bodoh!.
“ Kena tunggu mimpi ke baru boleh call ?” jawap zam di hujung corong talipon.
“ Tidaklah gitu, Cuma macam tak percaya aja awak call saya”, jawapku selamba. 
“ Sakit tekak ke?, suara kasar semacam “, tanyaku lagi. Emm..kata aisyah suaranya macho…hati kecilku berbisik.
“ Iyalah awak, kurang minum air agaknya, lagipun cuaca sekarang nie tak menentukan?”, laju sahaja zam memberi jawapan.
“ Awak kenalah minum banyak air masak, pas tu awak belilah gula-gula fisherman..insyallah cepat baik tu”. Nasihatku persis doctor. 
“ Insyallah, fisherman ya awak?, ok nanti saya beli”, kata zam di hujung sana.

Ternyata zam juga seorang yang mudah berbual. Hari itu perbualan aku tak lama memandangkan aku banyak lagi kerja yang hendak di siapkan. Sekurang-kurangnya panggilan dia menamatkan penantian aku sekian lama. Tapi terus terang, aku tak pernah mengharapkan panggilan ke-2 darinya. Kerana aku tahu aku bukan seorang wanita yang boleh membuat seorang lelaki pasti menghubungiku lagi. Kerana apa aku yakin sebegitu? Kerana aku seorang yang ‘happy go lucky’ bukan selayaknya untuk seorang yang tersusun tutur katanya. Tetapi gelak dan tawa saling kedengaran sepanjang perbualan. Masa tu aku sedar aku sedang berbual dengan seorang yg aku kagumi. Aku rasa aku tak perlu berlakun menjadi seorang yang lemah lembut hanya sekadar untuk seorang lelaki. 

“ Mengelamun lagi! “ jerkah Intan. 
“Kau nie Intan, asyik terkejutkan aku jer…” kataku lemah. 
“ Kenapa kau nie Ida? Masih memuja 'jejaka kayangan'?” usik Intan . 

Dia tahu aku mengelar zam ‘jejaka kayangan’. Aku Cuma mengeleng kepala, dalam hati aku bersyukur, sekurang-kurangnya aku pernah mendengar suaranya. Biarlah jika hanya sekali. “ Dahlah Ida, aku nak gi ladies, nak ikut? “ Intan bertanya. “ tak nak lah, kau pergilah, aku ada kerja nak disiapkan” jawapku. Intan meninggalkan aku yang masih terkenang-kenang peristiwa tadi. Masih tak percaya!. Hehehe..terukknya aku!. Dah macam orang gila bayang pun ada juga. Aku tersenyum seorang.

Petang itu, YM aku berkelip-kelip. Aku click, dia?…aduhai…gembiranya aku!. 
“ Hai, buat apa tu ” sapanya. 
“ Hai, tak der wat apa..buat bodoh jer “, usikku sambil tersenyum di luar skrin.. Macamlah dia nampak aku senyum. “thanks call ida tadi” kata ku.
“ Ooo..ok.. saja call ida, hari tu beri nombor rasa tak sedap pulak tak call” balasnya.
“ gitu ke? “, call tu ada rasa sedap ke? , usikku lagi.
" oooo loyar buruk ya! "
" terimakasih lah ya. Nanti ida call awak pulak “ jawapku dengan tak malunya.
“ pantun yuk!, saya tengok awak pandai pantun”, katanya lagi.
“ Mana ada pandai, main-main aja” jawapku merendah diri.

Sessi pantun dan email berubah nada setiap hati. Ada rindu bila zam tidak online!. Apa dah jadi?. Aku cuba menepis perasaan itu. Aku peringatkan hati, zam dah ada Azi !. Aku juga selalu berkata..bukan lelaki yang ku cari!. Tapi hati tak boleh menipu. AKU RINDU!. Dan aku benar-benar yakin yang aku rindukan dia dan mulai sayangkan dia!. Oh! Hati , kenapa begini?. Aku menjadi seorang yang bukan aku!. Kelainan aku diperhati Intan.

“ Kau nie kenapa Ida?. Kau ada masalah ke?, aku tengok kau asyik termenung aja” tanyanya lagi.
“ Intan, kalau aku cakap kau jangan gelakkan ya!” pintaku.
Intan menarik kerusi dan duduk di sebelahku. Dengan sabar dia menunggu sesuatu yang hendak aku ceritakan padanya. Ku terangkan pada Intan masalah hatiku. Masalahnya aku jatuh cinta pada chatter!. Hanya dalam masa enam bulan berhubung di siber, aku menjadi seorang manusia yang tidak menentu tanpa Zam. Intan menggeleng kepala berkali-kali. Sambil memegang bahu ku Intan bersuara: 
“ Ida, aku dah pesan kat kau jangan jatuh cinta dengan chatter, kita tak kenal mereka, entahkan tua, entahlkan muda atau mungkin mereka tu MBA ( married but avail )”, pujuk Intan padaku.
“ aku tau tu intan, tapi aku nak buat macam mana?, soal hati terlalu payah untuk aku kawal Intan”. Layu jawapanku.

Sesungguhnya perasaan rindu itu tak pernah aku minta untuk hadir. Aku tak pernah terfikir yang aku akan menghadapi dilema seperti ini. Benarlah kata orang, cinta itu buta!.
“ Aku nak buat cam ner sekarang Intan? , hati aku tak tenteram selagi aku tak terus terang!”. Aku mohon simpati pada intan sahabatku.
“ Cam nielah, kau sanggup terima risiko kalau ‘rindu’ kau di tolak?” Tanya Intan.
“ Sanggup! “ tegasku.
“ emm…kalau kau sanggup, baik kau terus terang pada dia awal-awal..nanti kalau dah berlanjutan, kau bertepuk sebelah tangan lagi parah”, cadang Intan.
“ Boleh ke aku tanya dia? , akukan perempuan? “ aku bertanya pada intan macam orang pelik. Nanti aku macam perigi cari timba.
“ alaaahhh…apa nak heran? Orang perempuan sekarang lagi berani dari lelaki !, tak salah mencubakan? ” jawap Intan sambil tersenyum.

Akhirnya, ku kumpul seluruh kekuatan yang ada. Aku bertekad untuk membuang semua keresahan di hati ini, aku tak mahu hidup saban saat dalam keresahan yang aku bina sendiri. Aku gagahkan diri, Gaggang talipn ku angkat. Aku ingin menyelesaikan ini semua dengan membuat pengakuan pada nya dengan mengambil risiko yang cukup tinggi…Biarlah dia kata aku perempuan tak malu ke atau perempuan yang perasan sendiri ke. Biarlah.

“ hello” 
Dup jantung aku terhenti bilamendengar suara ‘jejaka kayangan’ ku 
“ Hello awak, saya nak cakap sesuatula kat awak, boleh tak? Ke awak sibuk waktu nie?” kataku sebaik sahaja talian talipon aku disambutnya.
“ Ada apa Ida?” lembut sahaja suara itu menjawap. “ Cakap sahajalah, saya dengar” sambungnya lagi.

Dalam hatiku aku berdoa agar Allah memberi aku sedikit kekuatan untuk berterus terang. Bukan mudah untuk aku melakukan ini. Seumur hidup aku, inilah kali pertama aku sangsi dengan kata hatiku.
“ Dah lama kita sembang di YM, saya takut saya akan kalah dengan perasaan saya, awak, saya dah rasa ada kelainan dalam hati saya”, kataku tanpa putus-putus untuk menyembunyikan gementarku.
“ Saya mula terasa yang saya mulai menyukai awak !”. terusku lagi.
Aku Cuma mendengar desah nafas seorang lelaki di hujung corong sana.
“ maafkan saya awak, saya tak bermaksud untuk mencemari persahabatan yang kita jalin dengan perasaan saya nie “. Sambungku.
“ Awak sayang saya tak?, awak ada tak rasa yang awak seperti tercari-cari, tertunggu-tunggu kehadiran saya di YM? ” tanyanya pada ku.
Sebaik sahaja pertanyaan itu disuarakan aku jadi gementar. Perlukah aku berterus terang?. Dan akhirnya:
“ Ada awak…maafkan saya” jawapku lemah.
“ Kenapa awak tanya macam tu kat saya?” , balasku pula.
“ sebab……saya juga punya rasa yang sama seperti apa yang awak rasa Ida!” . Saya sendiri takut dengan perasaan ini. Saya keliru. Saya takut untuk mengakui yang perasaan saya jadi tak keruan bila awak tiada. Saya takut nak mulakan pertanyaan ini Ida, maafkan saya” , itulah pengakuan yang aku terima dari zam. Medengar pengakuan itu aku tercengang sektika, bagai tak percaya dengan apa yang aku dengari.
“ Jadi semenjak dua menjak ini awak juga mnyembunyikan sesuatu?, Tanya ku padanya dengan nada kehairannan. 
“Iya ida, saya tiada kekuatan untuk melakukan seperti apa yang awak lakukan sekarang”, balasnya.

Mengambil sedikit kekuatan yang dah semakin tipis aku bersuara perlahan di hujung talian. Dengan menarik nafas ku luahkan apa yang terbuku:
“ AWAK…SAYA SAYANG AWAK, SAYA RINDU AWAK “. Aku tak peduli apa tanggapannya pada aku saat tu. Tapi perasaan ku lega selepas meluahkannya!. 
“ saya juga Ida!…saya juga SAYANG AWAK, RINDU AWAK! “. Aku mendengar pengakuan zam dengan penuh syahdu di hati.

Ya Allah! Kebahagiaaan apakah yang kau anugerahkan ini ya Allah?…Perasaan apakah ini ya Allah? . Petang itu berakhirlah sudah kesengsaraan yg bersawang di dalam hatiku sekian lama. Sesunggunya rindu itu sesuatu yang indah, tanpa rindu mungkin kita tak sedar akan kasih sayang yang wujud. rindu juga satu anugerah yang patut kita syukuri....Aku dan zam berjanji untuk tidak mengkhianati perasaan yang dianugerahkan ini. Bahagianya aku!. Kami berjanji dalam hubungan kami tiada istilah marah, rajuk atau cemburu. Sejak itu ‘ jejaka kayangan’ akanku panggil dengan panggilan ‘abang zam ‘.

*****
Sepanjang mengenalinya aku dan abang zam tak pernah bertemu. Entahlah, kami tiada kekuatan untuk memulakannya. Biarlah alam maya dan teknologi yang menyatukan kami. Tiap hari aku semakin menyayanginya. Aku semakin rindu padanya. Selalu juga kami bermain perkataan rawak. RASA adalah perkataan pertama kami. Jika dia sibuk selalunya perkataan itulah yang akan dihantar ke hand phoneku. RASA- Rindu Awak Sayang Awak. Kreatifnya dia!. Itulah yang membuat aku semakin menyayanginya. Terlalu mudah menjalin hati dengan nya. Dia tak banyak kerenah. Menerima aku seadanya.

Hari itu…hatiku berdetik, rindunya aku padanya......sehingga sekarang aku masih tidak menerima kiriman sms dari abang zam. Mmmm.....biarlah aku sms dulu......mana tahu dia sibuk ke.......sedang aku menekan punat-punat abjad di hand phone ku, telefonku berdering dgn nada bunyi mesej. Aku menekan butang read: Rindu saya ke?. Tertera ayat itu di skrin. Tau aja kita sedang rindukan dia! Saya tak rindukan awak la, saya miss aja J . Reply ku ke hand phonenya. Ala awak, apa yang terdetik di hati awak, itulah juga yang terdetik di hati saya tau!..itu yang ku baca bila ada mesej balasan. Eiiiii dia nie!. .begitulah aku dan abang zam. Saling bergurau, mengusik antara satu sama lain. Hiup aku sentiasa terisi dengan usikan-usikan dia. Malah …tiap pagi, dia akan menghantar asms kata rindu. Romantik person!. Kami makin lama makin serasi seperti laju Ajai dan Nurul, SERASI BERSAMA:




Semakin hari aku rasalah
Kita macam makin serasi
Kau rasa tak?

Semakin hari semakin serasi
Bagai pagi dengan sinar matahari
Bagai malam dengan kerdipan bintang yang berseri
Terlintas saja hati belum ku luahkan
Kau dah pun tahu bagai tiada lagi rahsia
Antara diri kita berdua

Semakin hari semakin serasi
Bagai gelora dan laut air dan tasik
Tak dicemari bagai puncak dan lembah lereng dan titi
Terguris saja hati belum ku tangis ku
Dah kau belai seperti sakit ku ini
Kau yang terasa jiwa kita serupa

Kita bagai satu permata
Terbelah bercantum semula
Hingga langsung tiada terlihat garisnya
Pemisah halus rambut dibelah halus

Kita bagai satu jiwa
Yang bercerai terpatri kembali
Hingga langsung tiada terlihat lainnya
Di dalam hanya ada kekasih hati
Kekasih hati ku


Namun…kebahagian yang aku layari bersamanya tidak lama. Abang Zam semakin jarang-jarang di YM. SMS aku juga tidak berjawap. Perlakuannya menjadi tanda Tanya , mengapa?, apa yang dah aku lakukan?. Kehilangan abang Zam menjadikan seorang perindu yang parah. Beratnya penantian ini. Dalam resah menanti aku pasrah. Pasrah yang mungkin didesaki oleh keadaan. Mungkin inilah akhirnya kisah cintaku yang pertama. Bila mengenang saat bahagia dengannya , pasti airmata ku tak dapat di tahan.


No comments:

Post a Comment