Saturday, June 5, 2010

#Layan cerpen dulu ya: Jika Itu Qada' Nya ( Part 8 )

Pagi itu, seperti biasa aku membuka email. Setiap email aku perhati siapa pengirimnya. Ada email kerja dan tak kurang juga email dari kawan-kawn siberku. Tiba-tiba, ada email dari …..?. Aku pelik. Namun email kali ini sedikit pun tidak membuat hatiku tersenyum. Ah! Mungkin hanya sekadar email biasa. Putus cinta buakn bererti putus sahabat. Aku buka emailnya dengan tiada perasaan ingin tahu. Tawar benar rasa hatiku saat ini. Iyalahkan, mana tahu ada info yang baik yang ingin abang zam kongsikan denganku. Email abang zam aku buka..di dalamnya..

-----Original Message-----
Subject: AWAK...

Awak....saya rindu laa


Aku terkedu!…Mengeletar tubuhku dengan kehadiran email seringkas ini. Mengapa setelah aku berjaya mengatasi perasaan rindu dan kecewanya aku padanya , dia hubungi aku dengan email ini?. Aku tak tahu apa yang bermain dalam perasaan aku sekarang. Suka? Gembira? Benci? Ahhh!!! Hatiku menjerit!…abang zammmmmmmmmmmmmmmmm…kenapa buat Ida begini?. Dalam kebingungan, mataku berkelip-kelip memandang skrin komputer. Ku tenyeh-tenyeh mataku ku berulang-lang kali. Betul ke darinya?. Tapi kenapa?. Namun dalam sedar atau tidak, aku menjawap juga emailnya. Puas ku tulis ku padam, ku tulis semula dan ku padamkan semula masej di skrin berulang-ulang kali dan akhirnya…….Emailnya ku jawap:

Subject: re: AWAK...
Awak....kalau awak rindu saya lagi rindu..

Aku menanti balasan email dari nya dengan penuh debar. Di pejabat, aku seperti ibu kucing kehilangan anak, sekejap-sekejapan aku check email. Aku benar-benar tertekan dengan kedatangan email tadi dan berkata, kalaulah email aku itu tadi bisa aku recall pasti aku akan lakukan!. Rasa menyesal pun ada kerana terlalu cepat mengaku yang aku juga merinduinya!. 
Lambatnya masa berjalan..sepanjang hari itu aku dibiar resah.

*****

“ Assalamualaikum” , suara itu???. Benarkah itu suara abang zam? Detik hatiku, sebaik sahaja gaggang talipon ku angkat.
“ Waalaikumsalam, nak cakap dengan siapa? “, jawap ku dengan nada seperti tidak percaya.
“ Ida, abang nie, boleh kita berbual sekejap?,.
“ Boleh abang, tak ada masalah…kerja pun tak banyak nie. Tapi kalau abang call nie cuma nak bertanya khabar, Ida sihat di luar parah di dalam.” Jawapku panjang.
“ Abang nak minta maaf Ida….”
“ Maaf? Untuk apa? “.
“ Jika abang rasa bersalah, Ida dah maafkan abang sejak dahulu lagi “

Abang zam menghubungiku setelah sekian lama menyepikan diri. Dek kerana di hati ini tak pernah menyimpan rasa benci padanya aku mendengar tiap butir kata-katanya dengan penuh teliti: 

“ Ida, mungkin abang silap dengan tindakkan abang. Sejak abang tinggalkan Ida abang menjadi semakin tak tenang. Abang akui, Ida pelengkap hidup abang. Tanpa Ida abang rasa hilang. Abang nak Ida tahu, bahawa Idalah segalanya buat abang di dunia ini. Bahawa Ida inspirasi abang dunia akhirat. Dan, Abang nak Ida tahu, Bahawa….hmmmmmm“ Abang cintakan Ida ! “

Tatkala mendengar kata-kata itu, hati ku berkata “ Ya Allah, ya rabbi..inikah balasan yang kau beri padaku atas kesabaranku ya Allah?. Aku akui, aku menyintai abang zam kerana-Mu, aku menerima perpisahan denganya juga kerana-Mu dan kini Kau kembalikan dia padaku ?”. Apakah ini dugaan lagi ya allah?. 

“ Terima abang kembali Ida”
“ Apakah kepulangan abang ini kepulangan yang kekal?”..
“ Iya Ida, abang berjanji ini kepulangan abang yang kekal. Abang silap kerna menuduh Ida lah punca abang kehilangan dalam ibadat. Sebenarnya itu salah abang juga”
“ Jika abang ingin kembali dalam hidup Ida, Ida hanya mampu mengucapkan syukur pada Allah abang, sudah pasti Ida menerima abang kembali abang! Sudah pasti!”, jawap ku dengan linangan airmata. Andai kata saat itu abangg zam di depan mataku, mahu ku rangkul tubuhnya melepas rindu dan sekaligus menyatakan betapa aku bahagia dengan anugerah allah ini.

“ Kita jumpa yuk Ida, abang ingin sekali melihat wajah wanita yang berjaya mencuri hati abang “, katanya lagi.
“ Kalau lepas tengok abg lihat Ida nie budak comot macam mana?” tanyaku manja.
“ Kalau Ida budak comot, abang akan comotkan muka abang juga..biar sama-sama comot! “, jawapannya mengundang hilai tawa ku yang dahulunya semakin hilang.

Zuhur itu, aku panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga pada kebesaran Allah swt. Terimakasih ya allah kerana masih ingin memberi aku nikmat kasih sayang. Jika begini hebat kasih sayang sesama manusia, nikmat menerima kasihsayang –Mu apa tah lagi!. Jika begini derita yang dirasai tanpa orang yang kita sayang…pasti lebih derita jika Engau melupakan aku.
Dalam rayuku penuh harap, “Ya Allah, jika ini Qadar- Mu, pasrahlah aku”. Dan kini, airmata yang mengalir bukan lagi airmata kesedihan tapi airmata kebahagian. Subahanallah.


No comments:

Post a Comment